جدیدترین ها در سایت جدیده
  • اخبار
  • استخدام جدید
  • دینی و مذهبی
  • دنیای تکنولوژی و فناوری
  • اخبار اقتصادی
  • دنیای خودرو
  • فکر میکنید کم بودن چه ویتامینی در بدن باعث ریزش مو می شود؟

    مجموعه : پزشکی و سلامت , پوست و مو

    کمبود چه ویتامینی در بدن باعث ریزش مو می شود, ریزش مو, علل ریزش مو در زنان

    منابع برخی از عناصر مهم و موثر در سلامت مو ذکر شده است و در صورت کمبود این منابع دچار ریزش مو میشوید :

    پروتئین : اساس و پایه ی نیاز بافت های بدن مانند مو، ناخن، پوست و … می باشد و در موادی مانند انواع گوشت ( مرغ ، ماهی و گوشت قرمز ) ، تخم مرغ ، لبنیات و حبوبات به میزان فراوان وجود دارد. در مواد نشاسته ای مثل نان ، برنج ، ماکارونی و سبزی ها نیز به مقدار کمی وجود دارد.

    اسیدهای آمینه اجزای تشکیل دهنده پروتئین ها هستند که در مواد ذکر شده در بالا وجود دارند.

    کلسیم و منیزیم : گروه شیر و لبنیات منابع غنی کلسیم و منیزیم و نیز پروتئین هستند.

    اگر فردی دچار عدم تحمل لاکتوز ( قند موجود در شیر ) باشد و از سایر مشتقات لبنیاتی نیز برای تامین نیازهای بدن خود استفاده نکند، باید به طور روزانه مکمل کلسیم مصرف کند و مصرف سایر غذاهای غنی از پروتئین را نیز افزایش دهد.

    ویتامین های گروه B: یکی از راههای درمان ریزش مو مصرف مواد مغذی حاوی ویتامین B زیاد است که در گروه ویتامین های B ، ویتامین B6 و بیوتین اهمیت خاصی دارند. بیوتین ویتامینی است که دربسیاری از محصولات آرایشی به عنوان مکمل بهبود دهنده وضعیت مو اضافه می شود، زیرا عارضه مشخص کمبود بیوتین، ریزش مو است. منابع غذایی غنی از ویتامین B6 و بیوتین را برایتان ذکرمی کنم. منابع غنی از B6 : جگر، موز ، دانه آفتابگردان، ماهی ، مرغ، جوانه گندم ، آلوی خشک ، گوشت ، غلات سبوس دار ، مخمر و زرده تخم مرغ ( به ترتیب) و منابع غنی بیوتین : جگر و گوشت مرغ، جوانه گندم، سبوس گندم، تخم مرغ و بادام زمینی است .

    آنتی اکسیدان ها شامل ویتامین E ، ویتامین C ، بتاکاروتن ( پیش ساز ویتامین A که در سیب زمینی شیرین، هویج ، اسفناج پخته، کدو حلوایی، طالبی ، زرد آلو ، کلم بروکلی ، گریپ فروت قرمز وجود دارد ) ، روی و سلنیوم می باشد. رژیم های غذایی نامناسب توام با سیگار کشیدن و آلودگی هوا باعث فعال شدن رادیکال های آزاد و به خطر افتادن سلامت فرد می شود. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که می توانند اثر رادیکال های آزاد را خنثی کنند. همچنین باعث ساخته شدن موی جدید و استحکام آن می شوند.

    به هر حال رفتار تغذیه ای صحیح که همیشه مورد تاکید می باشد، میزان رشد و استحکام فولیکول مو را بهبود می بخشد.

    طبق نظر کارشناسان تغذیه می توان گفت ویتامین ها به خصوص ویتامین های گروه B مانند بیوتین، اسید فولیک ، پانتوتنیک اسید و برخی املاح مانند روی، آهن، گوگرد، سیلیس و مس اثرات مثبت زیادی بر روی مو دارند. آزمایش ها حاکی از آن است که مصرف بیوتین به صورت مکمل باعث تقویت و بهبود پوست به خصوص فولیکول های مو می شود.

    در ضمن در مورد کاهش مصرف نمک و اثر آن در توقف ریزش مو نظریه هایی ارائه شده است، اما در صحت این نظریه ها تردید وجود دارد . ولی در هر حال کاهش مصرف نمک برای سلامت عمومی بدن مفید است.

    دانشمندان ژاپنی بر اساس تحقیقات خود معتقدند که وجود چربی زیاد در رژیم غذایی مردان، مکانیسم طاسی را سرعت می بخشد. به این ترتیب که قسمتی از پوست سر آنزیمی به نام گاما- آلفا- رداکتاز تولید می کند. این آنزیم باعث تبدیل هورمون تستوسترون به دی هیدروتستوسترون (DHT) می شود که این ترکیب باعث ریزش مو می شود. غدد چربی مجاور هر فولیکول مو نیز این آنزیم را تولید می کنند. وجود چربی زیاد در غذا باعث تحریک غدد چربی و افزایش فعالیت این غدد برای تولید آنزیم نام برده می شود.

    بهترین توصیه این است که غذاهای مفید و خوشمزه اما کم چرب مصرف نمایید. البته این عمل باعث رویش موی جدید نمی شود، اما می تواند از ریزش سایر موها جلوگیری کند. به طور کلی باعث سلامت جسم نیز می شود.

    همچنین مصرف مقداری مخمر همراه یک لیوان آب پرتقال در صبح بسیار سودمند می باشد؛ زیرا مخمر منبع مناسبی از ویتامین های گروه B و املاح کمیاب ( املاحی که بدن به میزان خیلی کم به آن ها نیاز دارد) و اسیدهای آمینه است. به علاوه مصرف روغن ماهی و گردو که دارای اسیدهای چرب اُمگا- 3 و تخمه آفتابگردان که دارای اسیدهای چرب اُمگا-6 است ، مفید می باشد.

    برخی از مردم برای تامین مواد مغذی مورد نیاز خود تمایل دارند از قرص و دارو استفاده کنند و کمتر سراغ مواد غذایی مفید می روند. متخصصان تغذیه معتقدند که تنها 10 تا 20 درصد از مواد مغذی این قرص ها جذب می شوند و هنوز عوامل ناشناخته ی زیادی در غذاها وجود دارد که هنوز به شکل شیمیایی در داروها ساخته نشده اند، در نتیجه قرص و دارو هرگز نمی تواند جانشین غذا شود و فقط در مواقع ضروری از مکمل های غذایی می توان استفاده کرد.

    بررسی ها نشان می دهند که اسیدهای چرب اُمگا- 3 و اُمگا-6 با سلامت مو در ارتباط هستند؛ زیرا اغلب مردم وقتی منابع این نوع اسیدهای چرب را کمتر مصرف می کنند و یا اصلاً مصرف نمی کنند، دچار خشکی و شکنندگی مو ، خارش و شوره پوست سر و در نهایت ریزش مو می شوند.

    منابع اسیدهای چرب اُمگا-3 و اُمگا-6 :

    اسیدهای چرب اُمگا-3 شامل آلفا- لینولنیک اسید و ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA) است در ماهی های آب سرد مانند ماهی سالمون و ساردین، روغن سویا و کانولا، جوانه گندم ، روغن گردو ، روغن تخم کتان یا پنبه و روغن ماهی یافت می شود.

    اسیدهای چرب اُمگا-6 شامل اسید لینولئیک و اُمگا- لینولئیک اسید می باشد و در روغن های غیر اشباع گیاهی مانند روغن ذرت، روغن کانولا، روغن سویا، روغن بادام زمینی و روغن آفتابگردان یافت می شوند.

    دلایل مختلفی که می تواند باعث ریزش مو در خانم ها شود :

    روش های کنترل بارداری

    روش های مختلف و هورمونی جلوگیری از بارداری، بسته به نوع پیشگیری و پاسخ های منحصر به فرد بدن شما، می توانند موجب ریزش مو شده و به ریزش مو کمک کنند. ریزش مو در این موارد معمولا موقتی است  اما، اگر شما زمینه ریزش مو را داشته باشید، از جمله سابقه خانوادگی، ممکن است بخشی از مو هایتان را به طور دائم از دست بدهید.

    رژیم های سم زدایی از بدن

    فیلیپس یکی از بیمارانی است که ، حدود دو تا سه ماه قبل از اینکه دچار ریزش مو شود، یک رژیم غذایی سم زدایی را در پیش گرفت. توجه داشته باشید، با اینکه ممکن است  مو در طول یک رژیم غذایی شدید، نریزد اما از هفته بعد از آن حتما ریزش شروع خواهد شد. محدودیت کالری، باعث می شود انواع مواد مغذی به بدن کم برسد و واکنش سیستم بدنی، قطع یا کاهش عرضه انرژی به مو، برای رساندن مواد مورد نیاز، به سایر بافت های ضروری بدن، خواهد بود. البته، ریزش مو که در پاسخ به کمبود مواد مغذی رخ می دهد، معمولا موقتی است و  آسیبی به فولیکول های مو وارد نمی کند .

    نشستن موها به اندازه کافی

    هشدار، دختران تنبل، موهای خود را بشویید! بسیاری از زنان فکر می کنند که شستن مو، اغلب می تواند موجب ریزش مو شود.  اما متخصصین، شستن مو به طور منظم (یک بار در روز یا یک روز در میان)  را توصیه می کنند. نیازهای هر فرد بسته به بافت و نوع مو متفاوت است، اما اگر پوست سر شما دارای هر گونه التهاب، خارش، پوسته پوسته شدن، شوره یا حساسیت است می تواند به ریزش مو کمک کند. اگر شما ورزش کرده و عرق می کنید پوست سر شما نیز، نیاز به تمیز شدن خواهد داشت.

    بستن سفت و دائمی مو

    زمانی که صحبت از ریزش مو در رقصنده های باله می شود، متوجه می شویم که این ریزش مو در اطراف لبه های پوست سر آن رخ می دهد. بدون شک این نوع ریزش مو می تواند به علت آسیب دیدن فولیکول های مو، بخاطر اصطلاحا، دم اسبی کردن موها بصورت خیلی سفت و تنگ، یا حتی، گیره سر بسیار سفت و یا حتی بافتن مو بصورت خیلی سفت باشد.  اگر احساس درد در ریشه مو هایتان می کنید شاید گیره سرتان خیلی تنگ است و یا موهایتان را خیلی سفت بافته یا بسته اید.

    تحمل استرس بیش از یک مدت زمان طولانی

    داشتن یک هفته شلوغ و یا یک روز بد، یا بعد از یک رویداد پر استرس و طولانی مدت، مانند فروپاشی ها، ضربات روحی  و …فرقی نمی کند، شما شاهد ریزش موهایتان خواهید بود، در واقع کورتیزول ناشی از استرس، می تواند سبب ریزش مو شود. به علاوه، وقتی که استرس بالایی داریم معمولا انتخاب های  تغذیه ای مناسبی نداشته و مواد مغذی را خوب جذب نخواهیم کرد.

    تجربه دوره های سنگین عادات ماهانه

    اینکه با تمام شدن هر دوره عادت ماهیانه، شما ریزش مو داشته باشید درست نیست. اما در طول زمان، ممکن است به دلیل از دست دادن آهن از بدن و جایگزین نشدن آهن از دست رفته، باعث ریزش مو شود. موضوع کمبود آهن بسته به اینکه ما 25 یا 45 ساله باشیم متفاوت است.

    مصرف داروهای تجویزی

    دیده شده، برخی داروهایی که باعث رفلاکس اسیدی میشوند، باعث ریزش مو نیز میشوند. اما این موضوع در مورد تمام داروها صادق نیست تا بگوییم  تمام داروهایی که رفلکس اسیدی  داشته، سبب ریزش مو می شوند.

    هرنسخه دارویی پتانسیل آن را دارد تا ایجاد اختلال در بدن کند.  اما این احتمال و پتانسیل در تمام آن ها به یک اندازه نیست. این حساسیت در هر فرد، به گیرنده های هورمونی آن فرد بستگی دارد.  چیزی که شما باید به آن دقت داشته باشید، میزان ریزش مو بعد از مصرف دارو هاست. البته اگر متوجه تغییری شدیم  نیز، به طور حتم  مقصر ،دارو نیست، پس باید به پزشک خود مراجعه کرده و این موضوع را با وی در میان بگذاریم.

    استفاده بیش از حد از وسیله های  گرم مثل سشوار و اتوی مو

    استفاده از بابیلیس، سشوار یا صاف کننده ها، استفاده از ابزارهای گرم برای مو شما به حساب می آیند. آن ها به سرعت گرم می شوند و موهای شما را نیز گرم می کنند. اگر حرارت آن ها، پشت دست شما را می سوزانند، درجه آن را کم کنید، چون در حال سوزاندن موهای شما نیز هستند. مو برخی مواقع به این وسایل گرمایی نیاز دارد، اما نه همیشه، زیرا استفاده مداوم از آنها، سبب شکستگی مو می شود. همچنین اگر شما از این وسایل گرمایی استفاده می کنید، مطمئن شوید که به اندازه کافی به موی خود،  آبرسانی می کنید.

    موی خیس و آراستن مو با وسایل گرما زا

    موی مرطوب و حرارت. اگر شما سعی کنید موهای خیس خود را با یک ابزار گرم  خشک کنید و یا بیارایید، حباب های آبی که بخار می شوند  می تواند به ساقه مو آسیب بزنند. هوا در نقاط متعدد مو بخار شده، منجر به ایجاد اثر حباب روی ساقه مو می شود و این می تواند سبب خشک شدن و یا تکه تکه شدن موی سر شما شود.

    استفاده از مواد شیمیایی

    مواد شیمیایی که باعث فر شدن و یا صاف شدن مو می شوند، می توانند به شکنندگی مو منجر شوند، این موضوع، یکی از علل شایع ریزش مو است. مطمئن شوید که با استفاده از مواد مناسب و نه صرفا تبلیغات تولید کنندگان، اقدام به استفاده از مواد شیمیایی می کنید.

    به یاد داشته باشید که ریزش مو کاملا طبیعی است. اما، اگر فکر می کنید دچار ریزش مو بیش از حد هستید با پزشک خود و یا یک متخصص پوست مشورت کنید، چرا که می تواند نشانه ای از یک مشکل سیستمیک مانند کمبود آهن یا یک مشکل تیروئید باشد، مشکل می تواند مربوط به متابولیسم بدن بوده  یا می تواند ژنتیکی  باشد. با توجه به تشخیص پزشک می توان از راه حل های مختلفی که برای درمان ریزش مو وجود دارد بهره جست.

    منابع : سیمرغ – doctorkhanzadeh.persianblog.ir

  • تازه ترین ها
  • پربیننده های هفته
  • پربیننده های ماه
  • X