جدیدترین ها در سایت جدیده
%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa%db%8c-%d8%b4%d8%a7%d8%af-%d8%b4%d8%a7%d8%af-%d8%b4%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%b4%d9%88%da%a9%d8%b1
  • اخبار
  • استخدام جدید
  • دینی و مذهبی
  • دنیای تکنولوژی و فناوری
  • اخبار اقتصادی
  • دنیای خودرو
  • homina416876645654

    فواید موز برای سلامتی انسان

    مجموعه : پزشکی و سلامت , خواص موادغذایی

    خواص و فواید میوه موز

    گیاه موز یکی از قدیمی ترین گیاهان است که تکامل یافته نوع وحشی آن می باشد. این گیاه در واقع یک گیاه درخت مانند است که می تواند تا 9 متر نیز ارتفاع داشته باشد.

    خواص موز

    طبیعت : در گرمی و سردی معتدل و تر است .

    حاوی : ویتامین A,B1,B2,C,P ، املاح معدنی و آب

    خواص موز :

    خاصیت غذایی بسیار و از نظر ترکیبات خیلی نزدیک گندم است . برای افراد سالخورده و دوران نقاهت بسیار مفید است . قند آن بسیار مفید ، رفع سوء هاضمه ، خون را قلیایی و پاک و متعادل می کند . خواص میوه موز

    مواد مغذی موجود در 100 گرم موز :

    کالری  95 کیلوکالری
    کربوهیدرات  23 گرم
    فیبر  1 گرم
    پتاسیم  400 میلی گرم
    منیزیم  34 میلی گرم
    مس  1/0 میلی گرم
    ویتامین C 11 میلی گرم
    ویتامین B6  3/0 میلی گرم
    اسید فولیک  14 میلی گرم
    چربی  3/0 گرم

    فواید موز برای سلامتی انسان :

    زمان های قدیم در طب پزشکی چینی، موز به عنوان نرم کننده دستگاه گوارش و ریه ها مصرف می شد. همچنین برای درمان یبوست ، زخم ها و سرفه  های خشک توصیه می شد و در آن موقع موز را به صورت سوپ های غلیظ مصرف می کردند.

    مصرف یک موز متوسط در روز از یبوست جلوگیری می کند و مانع از اختلال حواس در دوران پیری  می شود. موز کال و نرسیده خاصیت قابض کنندگی و جمع کنندگی دارد که در درمان اسهال به کار گرفته می شود.

    موز به عنوان منبع انرژی فاقد کلسترول به پایین نگه داشتن فشار خون  کمک می کند.همچنین از بیماری های قلبی  جلوگیری می کند و در تنظیم قند خون مؤثر است.

    کربوهیدرات موجود در موز، سریعاً در دستگاه گوارش هضم و جذب شده و وارد خون می شود. این عمل باعث می شود ماهیچه هایی که در حال فعالیت هستند، سریعاً انرژی خود را تأمین کرده و شادابی و طراوت خود را به دست آورند. به خاطر جذب سریع قند، موز شاخص گلیسمی بالایی دارد، لذا برای افراد مبتلا به دیابت  توصیه نمی شود.

    موز کال و نرسیده برای افراد دیابتی که بایستی میزان قند خون خود را ثابت نگه دارند بسیار مفید است؛ زیرا موز کال 2 گرم قند و 23 گرم نشاسته دارد، برخلاف موز رسیده که دارای نشاسته ای به نام نشاسته مقاوم است که در روده کوچک هضم نمی شود.

    بیماری های قلبی :

    موز می تواند از بروز بیماری های قلبی  جلوگیری کند؛زیرا پتاسیم موجود در موز از فعالیت رادیکال های آزاد مضر جلوگیری می کند. هم چنین مانع از تصلب و گرفتگی عروق می شود.

    اختلال حواس و فراموشی در دوران کهولت :

    کمبود پتاسیم می تواند باعث افسردگی و اختلال حواس شود. میوه ها ، سبزیجات و انواع گوشت تازه منابع سرشار از پتاسیم هستند. از جمله منابع خوب آن : موز، آرد سویا ، لوبیا سفید ، عدس ، اسفناج ، آب پرتقال  ، طالبی  ، برگ چغندر و آلو است. به دلیل اینکه افراد مسن  میوه و سبزی کمتری مصرف می کنند، در معرض کمبود پتاسیم  و ابتلا به اختلال حواس هستند.

    موزهای رسیده که حاوی پتاسیم بالایی می باشند و جویدن و هضم آن ها نیز آسان است، می توانند منبع خوبی برای تامین پتاسیم روزانه افراد سالمند  باشند.

    فشار خون بالا :

    موز حاوی سدیم  پایین و پتاسیم بالایی است. یک موز متوسط ، 11 درصد نیاز روزانه پتاسیم بزرگسالان را تأمین می کند. برای داشتن فشارخون مناسب، مصرف کم نمک  ( سدیم ) و مصرف زیاد منابع پتاسیم ، کلسیم  و منیزیم بسیار مفید است. لذا موز یک ماده غذایی مناسب برای افراد مبتلا به فشار خون بالا  است؛ زیرا پتاسیم، دفع سدیم را از بدن تسریع می کند و باعث گشاد شدن رگ های خونی و کاهش فشار خون می شود

    نیروی جنسی را افزایش ، تقویت اعصاب ، مفید برای اسهال و اسهال خونی ، درمان اوره ی اضافه ، بیماری های تورمی ، درد مفاصل ، مانع از سقط جنین و چاق کننده ، از مصرف کال یا سیاه و کهنه خودداری شود ، برای اشخاص گرم مزاج در مناطق گرمسیر مفید و برای افراد سرد مزاج و ضعیف در مناطق سرد مفید نیست یا بهتر است با عسل مصرف نمایند .

    مضرات موز:

    برای اشخاص دیابتی و یا مبتلا به ورم روده زیان آور است . زیاده روی در خوردن آن باعث حساسیت و خارش شدید می شود . اگر خوب جویده نشود ، در معده تخمیر شده و تولید گاز و باد می کند ، خوردن موز ناشتا مضر است و نباید پس از خوردن آن آب خورد .

    %d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa%db%8c-%d8%b4%d8%a7%d8%af-%d8%b4%d8%a7%d8%af
  • تازه ترین ها
  • پربیننده های هفته
  • پربیننده های ماه