جدیدترین ها در سایت جدیده
%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa%db%8c-%d8%b4%d8%a7%d8%af-%d8%b4%d8%a7%d8%af-%d8%b4%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%b4%d9%88%da%a9%d8%b1
  • اخبار
  • استخدام جدید
  • دینی و مذهبی
  • دنیای تکنولوژی و فناوری
  • اخبار اقتصادی
  • دنیای خودرو
  • homina416876645654

    فواید مرغ | خواص مرغ + مضرات گوشت مرغ

    مجموعه : پزشکی و سلامت , خواص موادغذایی

    فواید مرغ, خواص مرغ, مضرات گوشت مرغ

    فواید مرغ | خواص مرغ + مضرات گوشت مرغ

    پروتئین

    تردیدی نیست که مرغ جایگزینی سالم و مناسب برای گوشت قرمز می ‏باشد.

    مرغ منبع خیلی خوب پروتئین است و 120 گرم آن حدود 70 درصد نیاز پروتئین بدن را برآورده می ‏سازد.

    همان‏ طور که می ‏دانید بدن ما انسان ‏ها از پروتئین تشکیل شده است و پروتئین ها از واحدهای ساختمانی به نام اسید آمینه. ما اسید آمینه ‏های لازم برای ساخت پروتئین‏ های بد‏ن‏ مان را از منابع حیوانی و گیاهی آن دریافت می‏ کنیم و با آنها، پروتئین‏ مورد نیاز بدن ‏مان را بازسازی می ‏کنیم.

    کم چربی مرغ

    افرادی که می ‏خواهند که مقدار چربی غذای ‏شان را کم کنند، می ‏توانند از گوشت مرغ استفاده کنند. لخم ‏ترین قسمت گوشت مرغ، گوشت سینه‏ می‏ باشد که در مقایسه با ران، چربی اش نصف است.

    گوشت مرغ در مقایسه با گوشت گاو، چربی اشباع کمتری دارد. با این حال پوست مرغ دارای مقدار زیادی چربی اشباع است و به همین دلیل قبل از پخت، باید پوست آن را کاملا جدا کرد.

    مفید برای درمان افسردگی

    مرغ نیز مانند بوقلمون سرشار از اسید آمینه ای به نام تریپتوفان است که باعث ایجاد احساس آرامش می‌شود. احتمالا شما هم بعد از نوش جان کردن یک پیاله سوپ مرغ(ترجیحا دست پخت مامان) تمام یأس‌ها و دلتنگی‌هایتان را فراموش می‌کنید.

    توصیه می‌کنیم در مواقعی که احساس افسردگی می‌کنید به سراغ مرغ بروید به خاطر این که این ماده‌ی غذایی باعث افزایش میزان سروتونین مغز شده و با استرس مقابله می‌کند. در عین حال باعث خواب راحتی می‌شود و شما را از دل‌نگرانی‌هایتان رها می‌کند.

    پیشگیری از پوکی استخوان در سالمندان

    مطالعات نشان می ‏دهد که سالمندان، به مقدار کافی پروتئین مصرف نمی کنند. پروتئین برای پیشگیری از کاهش تراکم استخوان در سالمندان حائز اهمیت است. البته دقت داشته باشید که دریافت رژیم های پُرپروتئین نیز پوکی استخوان را تشدید می کند. بنابراین باید در حد متعادل غذاهای پروتئینی خورد.

    پیشگیری از سرطان

    مرغ منبع بسیار خوبی از ویتامین B3 (نیاسین)است که یک ویتامین ضد سرطان می ‏باشد. DNA به ویتامین B3 نیاز دارد و کمبود نیاسین به اندازه ‏ی کمبود سایر ویتامین‏های گروه B در ارتباط مستقیم با بیماری های ژنتیکی می ‏باشد.

    مصرف 120 گرم گوشت مرغ حدود 72 درصد نیاز بدن به این ویتامین را برآورده می ‏سازد.

    گوشت مرغ همچنین یک منبع خوب سلنیوم می‏ باشد. سلنیوم برای سلامتی انسان یک اهمیت ویژه و اساسی دارد. سلنیوم یکی از اجزای بسیار مهم واکنش‏های متابولیکی در بدن می‏ باشد که عبارتند از متابولیسم هورمون ‏های تیروئیدی ، سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی و سیستم ایمنی.

    مطالعات گوناگون نشان داده است که بین بروز سرطان ‏ها و دریافت سلنیوم یک ارتباط مهم وجود دارد. سلنیوم مانع سرطان می ‏شود.

    مصرف 120 گرم گوشت مرغ 40 درصد نیاز روزانه ی بدن به سلنیوم را بر طرف می ‏سازد.

    مفید برای آلزایمر

    در مطالعات معتبری که در مجلات مختلف پزشکی به چاپ رسیده است، آمده است که دریافت منظم غذاهای غنی از ویتامین B3 (نیاسین) مانند گوشت مرغ، از بروز بیماری آلزایمر و دیگر بیماری‏های شناختی مرتبط با افزایش سن جلوگیری به عمل می‏ آورد، طوری که افرادی که نیاسین بیشتری از غذای ‏شان دریافت می ‏کردند (22 میلی گرم در روز) در مقایسه با افرادی که نیاسین کمتری (13 میلی در روز) دریافت می ‏کردند حدود 70 درصد احتمال ابتلا و یا پیشرفت بیماری آلزایمر در آنان کمتر بود.

    مفید برای سلامت استخوان ها

    مرغ از ضعیف شدن بافت‌های استخوانی پیشگیری می‌کند. اگر نمی‌خواهید که چند سال دیگر پیری، پوکی استخوان یا آرتریت، استخوان‌هایتان را نابود کند مرغ میل کنید. به خاطر اینکه سرشار از پروتئین است و با تخریب و نابودی بافت‌های استخوانی مقابله می‌کند.

    متابولیسم انرژی

    مرغ فقط منبع غنی از ویتامین B3 نیست، بلکه منبع خوبی از ویتامین B6  نیز می‏ باشد. این ترکیب خوب ویتامینی B ، مرغ را به عنوان یک غذای مفید برای تامین انرژی سوخت و ساز (متابولیسم) بدن معرفی می‏ کند، زیرا این دو ویتامین ‏در واکنش های سوخت و ساز بدن نقش دارند. هر دوی این ویتامین‏های گروه B برای تولید انرژی مهم هستند.

    علاوه بر عملکرد نیاسین در DNA، این ویتامین برای تبدیل پروتئین‏ ها، چربی‏ ها و کربوهیدرات‏ های بدن به انرژی، ضروری و لازم می‏ باشد.

    نیاسین به کنترل قند خون کمک می ‏کند و فعالیت هورمون انسولین را تنظیم می ‏کند.

    ویتامین B6 برای تجزیه و ترکیب کربوهیدرات‏های بدن (قند و نشاسته) ضروری می ‏باشد، مخصوصاً برای تجزیه گلیکوژن (فرم ذخیره ای قندها در سلول‏ های ماهیچه ‏ای و کبد).

    120 گرم گوشت مرغ حدود 32 درصد از نیاز ما به ویتامین B6 را برطرف می ‏سازد.

    مفید برای چشم

    مرغ حاوی رتینول، بتاکاروتن، لیکوپن و تمام مشتقات ویتامین A می‌باشد. در نتیجه برای افزایش سلامت چشم‌ها فوق‌العاده است.

    مفید برای سلامت قلب و عروق

    B6 علاوه بر شرکت در متابولیسم انرژی که در قسمت بالا توضیح داده شد، در ساخت مولکول ‏های فعال زیادی نیز نقش دارد. وقتی سطح B6 سلول‏ ها کافی نباشد، توانایی گروه‏ های متیل نیز کاهش می‏ یابد.

    یکی از نتایج فقدان گروه متیل این است که مولکول ‏هایی که باید به طور طبیعی به مولکول ‏های دیگری تبدیل شوند، نه تنها تغییر نمی ‏کنند، بلکه روی هم انباشته می‏ شوند. یکی از این مولکول‏ها هموسیستئین است که اگر سطح آن در رگ‏ های خونی افزایش ‏یابد، موجب آسیب به دیواره ‏ی رگ‏ ها می ‏شود.

    مفید برای مغز

    نیاسین موجود در مرغ برای سلامت مغز نیز مفید است. خدای نکرده آلزایمر و زوال قدرت عقل می‌تواند در کمین خیلی از ما باشد و سلامت مغزمان را به خطر بیندازد. برای مقابله با این مشکلات از همین امروز به فکر باشید.

    مضرات مرغ

    علم تغذیه، روشی برای ایجاد تعادل بین مصرف گروه‌ های غذایی مختلف و حتی مواد موجود در یک گروه غذایی است.

    در این میان، گوشت‌ ها یکی از گروه ‌های مهم غذایی هستند که به دلیل مواد مغذی متنوعی که دارند، مصرف شان توصیه می ‌شود.

    اما گوشت ‌ها دو دسته‌اند: سفید و قرمز. گوشت‌ قرمز بر حسب این که گوشت گاو، گوسفند، گوساله و… باشد، یک نوع تقسیم ‌بندی می شود و گوشت سفید هم بر حسب این که گوشت ماهی، مرغ یا سایر پرندگان باشد، به شکل دیگری تقسیم ‌بندی می ‌گردد.

    واقعیت این است که مواد مغذی گوشت‌ های سفید و قرمز تا حدودی متفاوت هستند و مصرف طولانی‌ مدت و زیاد هر کدام از آن ها می ‌تواند مشکلاتی را پدید آورد.

    درست است که گوشت سفید بهتر از گوشت قرمز است و گوشت مرغ هم جزء گوشت های سفید است، اما ترکیبات موجود در گوشت ‌های دیگر مانند ماهی یا گوشت ‌های قرمز در آن وجود ندارد.

    به دلیل آن که تولید فرآورده‌ های ناشی از متابولیسم گوشت‌ های سفید در بدن مانند اسید اوریک و ترکیبات نیتروژنه، نسبت به گوشت‌ های قرمز کمتر است و چربی آن ها نیز پایین ‌تر است، بهترند، اما آهن و روی آن ها کمتر است.

    اگر به اصل تنوع غذایی برگردیم، توصیه ما این است که فقط یک نوع گوشت خاص را مصرف نکنید، مثلا فقط گوشت مرغ یا ماهی یا فقط گوشت قرمز.

    هیچ یک از این عادات، پسندیده نیست. توصیه ی ما این است که در برنامه غذایی هفتگی، ترکیبی از این گوشت ‌ها مصرف شود.

    به عبارت ساده ‌تر، اگر فردی فقط گوشت سفید بخورد، کم کم دچار مشکل کمبود آهن و روی می ‌شود که البته در کشور ما نیز بسیار شایع است؛ به طوری که کمبود آهن در زنان و کمبود روی در مردان بیشتر دیده می ‌شود.

    %d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa%db%8c-%d8%b4%d8%a7%d8%af-%d8%b4%d8%a7%d8%af
  • تازه ترین ها
  • پربیننده های هفته
  • پربیننده های ماه
  • X