جدیدترین ها در سایت جدیده
%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa%db%8c-%d8%b4%d8%a7%d8%af-%d8%b4%d8%a7%d8%af-%d8%b4%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%b4%d9%88%da%a9%d8%b1
  • اخبار
  • استخدام جدید
  • دینی و مذهبی
  • دنیای تکنولوژی و فناوری
  • اخبار اقتصادی
  • دنیای خودرو
  • سفره ماه مبارک رومضان (تغذیه)

    مجموعه : پزشکی و سلامت , تغذیه سالم

    بیشتر غذاهایی که سر سفره افطار سرو می‌شوند، طعمی شیرین یا ملایم دارند و بخش عمده‌ای از این غذاها، غذاهای تکراری هرساله افطاری ما هستند.‌

    سفره افطار

    ماه رمضان فرصت خوبی برای ظهور استعداد آشپزی است. پس فرصت را غنیمت بشمارید و تا جایی که می‌توانید، خلاقیت‌تان در آشپزی را روی سفره افطار برای افراد روزه‌دار خانواده‌تان و مهمانان عزیزتان به‌کار بگیرید. اصلا قصد نداریم یک لیست تکراری از بخوریدها و نخورید‌ها جلوی چشم‌های شما ردیف کنیم فقط می‌خواهیم چند نکته مهم و جدی را درباره افطاری به شما یادآوری کنیم مخصوصا اگر قرار باشد میزبان روزه‌دارانی باشید که مهمان خداوند هستند.

    • از سنت‌شکنی نترسید!

    مهم‌ترین اصل سفره افطاری‌ این است که از آوردن غذاهای سنگین سر سفره افطار دست بردارید. اگر می‌خواهید مهمان‌هایتان از افطاری که برای‌شان تدارک دیده‌اید، لذت ببرند، سعی کنید غذاهایی کم‌حجم را در میزان کم و در چند نوع مختلف برایشان تهیه کنید؛ غذاهایی که درست کردن‌شان بسیار ساده‌تر از پلو خورشت‌هایی است که باید به‌خاطرشان ساعت‌ها گرمای اجاق را تحمل کنید. یقینا شکستن بعضی از سنت‌ها مانند حذف برنج از سفره افطار، کار سختی نیست اما مطمئن باشید با این کارتان هم خدا از شما راضی است، هم مهمان‌هایتان. باور کنید که این کار بی‌احترامی به مهمان نیست. غذاهایی که با نان مصرف می‌شوند، جایگزین‌های مناسب‌تری به جای غذاهای برنجی هستند. بهتر است غذاهای سنگین را بگذارید برای وعده سحری. در این‌صورت معده زمان بیشتری را برای هضم آن درنظر می‌گیرد و در طول روز دیرتر و کمتر احساس گرسنگی خواهد کرد. هرچند که روزه، تمرینی است برای چشیدنِ طعم گرسنگی اما باید مراقب سلامتی‌تان باشید تا بتوانید تا آخر‌ماه به خوبی از عهده روزه‌داری بربیایید.

    • همیشه دست پر باشید

    معمولا روزه را با چای یا آبجوش باز می‌کنند. می‌توانید کمی گلاب، نبات و زعفران در استکان آبجوش‌تان بیندازید. چوب دارچین و زنجفیل را هم هنگام دم‌کردن چای فراموش نکنید. دم کردنِ مقداری چوب دارچین و نعنای خشک هم می‌تواند نوشیدنی گرم خوبی برای باز کردن روزه باشد. به این ترتیب می توانید نوشیدنی‌ای غیراز آب و چای را برای سفره‌تان انتخاب کنید. انواع شربت‌های سنتی ایرانی، از بهترین انتخاب‌ها هستند. همیشه کمی‌ آبلیمو، عسل، زعفران دم‌کرده، عرق هل، عرق گل‌نسترن و گلاب را در بساطتان داشته باشید تا بتوانید به سلیقه خودتان آنها را با هم ترکیب کنید. تا می‌توانید، تمام خلاقیت‌تان را برای درست کردن نوشیدنی‌ها و غذاهای جدید و متنوع به‌کار بگیرید. بعد از اینکه روزه‌دار روزه‌اش‌ را با نوشیدنی گرم باز کرد، احتمالا سراغ مایعات گرم مانند ‌آش، حلیم یا سوپ‌ می‌رود. سوپ گزینه سبک‌تری نسبت به انواع آش‌ها و حلیم‌است.

    • از این چیزها درست کنید!

    انواع «شِیک»ها پیشنهاد خوبی هستند. شیک به نوشیدنی‌هایی می‌گویند که از ترکیب شیر، بستنی و میوه‌های معمولا یخ‌زده درست می‌شوند. این نوشیدنی‌ها می‌توانند جایگزین خوبی برای دسر هم باشند. برای هر لیوان شیک توت‌فرنگی یا شیک انبه، باید نصف لیوان شیر، یک چهارم لیوان بستنی وانیلی و یک چهارم لیوان میوه یخ‌زده مورد نظرتان را در مخلوط کن بریزید. بعد از یک تا 2‌دقیقه مخلوط شدن، مایع صاف و خوش‌رنگ‌تان را در لیوانی که از قبل آن را در یخچال یا فریزر سرد کرده‌اید، بریزید و بدون فوت زمان، بنوشید. لازم به ذکر است که هرگز از پدیده‌ای به نام آبمیوه‌های طبیعی غافل نشوید. یک قلپ از آب هندوانه، آب طالبی یا آب پرتقال چنان قدرتی در سرحال‌آوردن مهمانان‌تان دارد که پای ثابت سفره‌های شما می‌شود. تا جایی که می‌توانید، به آبمیوه‌هایی که خودتان درست می‌کنید، شکر اضافه نکنید. بگذارید تا جایی که می‌شود، طعمی طبیعی داشته باشند. تهیه چند نوع نوشیدنی و خوردن آنها در فاصله هر یک‌ساعت، نیروی از دست رفته‌تان در طول روز را به شما برمی‌گرداند.

    • این نکته‌ها را فراموش نکنید

    «فرنی»ها که ترکیبی از شیر و آرد و شکر هستند، آرام‌بخش خوبی برای معده‌ روزه‌دارها هستند. «عدسی» مملو از آهن است. کمی خـوش‌سلـیـقگی به خرج دهید. در عدسی‌تان کمی پیاز، هویج، نخود فرنگی و قارچ بریزید تا بتوانید طعم و قیافه خوبی را برای این غذا رقم بزنید. چند دقیقه‌ای به معده‌تان استراحت بدهید و بعد بروید سراغ شامی یا کتلتی که در کنار نان سنگک و سبزی خوردن چیده شده است. حواس‌تان باشد که بهتر است به جای چیدن یک سفره افطاری بسیار شیرین و رنگین غذاهای سبک‌تری درست کنید که روزه‌دارانی که مهمان شما هستند، با کمترین مشکل گوارشی بعد از افطار مواجه شوند.از این شامی‌های پرطرفدار بپزید
    «شامی پوک» طرفداران زیادی در‌ماه رمضان پیدا می‌کند. برای درست کردن این شامی، مقدار یک لیوان لپه را نیم ساعت قبل از شروع کارتان، خیس کنید. یک پیاز بزرگ و یک سیب‌زمینی بزرگ را پوست بگیرید و بگذارید با مقداری گوشت و نمک و زردچوبه بپزد. لازم نیست گوشت زیادی توی شامی‌تان بریزید. چند تکه گوشت خورشتی کارتان را راه می‌اندازد. در این فاصله، لپه‌ را هم در ظرف دیگری بپزید. بعد از اینکه گوشت و پیاز و سیب‌زمینی کاملا پخته شد، آنها را توی آبکشی بریزید و بگذارید همه آبش کشیده شود. لپه را هم آبکش کنید. حالا همه مواد را غیراز گوشت، توی مخلوط کن یا غذاساز یا چرخ‌گوشت بریزید تا صاف و یک‌دست شوند. گوشت‌ها را هم با دست‌تان ریش‌ریش کنید و توی مواد اصلی بریزید. 3-2 تخم‌مرغ و مقداری آردسفید یا آرد نخودچی را به مواد اضافه کنید و با کمی نمک و فلفل و زردچوبه ورز دهید. مراقب باشید آرد زیادی به آن اضافه نکنید، چون ممکن است غیرقابل خوردن شود. اضافه‌کردن سیب زمینی پخته شده به لپه، باعث می‌شود شامی‌تان گلوگیر نشود. مایه شامی شما نباید خیلی شل باشد؛ باید بتوانید آن را توی دست شکل دهید. معمولا شامی پوک را توی دست گرد کرده و در وسط آن، با انگشت سوراخی درست می‌کنند و بعد توی روغن داغ سرخش می‌کنند. شما می‌توانید برای اینکه کارتان زودتر راه بیفتد مقدار بیشتری از لپه را بپزید و در فریزر نگهداری کنید تا در روزهای دیگر ‌ماه مبارک رمضان زودتر بتوانید شامی افطاری‌تان را آماده کنید.

    • گراتن‌ بادمجان را اینطوری بپزید

    اگر مهمانی‌ای دارید که می‌خواهید سفره افطاری‌تان خوش‌رنگ و طرح باشد اما نمی‌خواهید از ترکیب غذاهای سنگینی مثل پلو و خورشت استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم غذاهای فانتزی درست کنید. این نوع غذاها معمولا طعم‌های جدیدی دارند و حجم‌شان خیلی کم است.

    از این لحاظ بسیار به‌کار سفره افطار ما می‌آیند. انواع «گراتن بادمجان» انتخاب خوش آب و رنگی است. برای درست کردن یکی از این انواع، بادمجان‌ها را پوست بگیرید از طول برش بزنید و بعد از نمک زدن به آن، سرخش کنید. بعد از آن، با مقداری گوشت چرخ‌کرده و پیاز، چندتایی گوشت قلقلی درست کنید و سرخش کنید. حالا یک دانه گوشت قلقلی را در ابتدای یک ورقِ دراز از بادمجان‌تان بگذارید و بادمجان را دور آن بپیچید.

    در انتها، یک خلال دندان را در آن فرو کنید تا رول‌تان باز نشود. زیباترین بخش کار، بخش نهایی آن است: فلفل‌های رنگی، قرمز، زرد و سبز را در تکه‌های نیم در نیم سانت، یک در یک سانت و یک‌ونیم در یک‌و‌نیم سانت برش بزنید. از هر 3 رنگ، در هر 3 سایز برش بزنید. بعد، از بزرگ‌ترین تکه شروع کنید و آن‌را بر سر خلالی که توی رول بادمجان و گوشت‌تان فرو کرده‌اید، نصب کنید. مثلا بزرگ‌ترین تکه‌تان را قرمز، وسطی را زرد و کوچک‌ترین تکه را سبز انتخاب کنید. چیدن حدود 30 رول بادمجان با این پرچم‌های رنگی را تصور کنید. فوق‌العاده است! اینقدر زیبا است که دل‌تان نمی‌آید بخوریدش. اما بخوریدش چون طعم خیلی خوبی هم دارد.

    • کشک بادمجان بدون روغن درست کنید!

    کشک‌بادمجان هم گزینه همه‌پسندی برای افطار است. طعم کشک و شوری آن، طعم سیر و نعنا باعث می‌شود تا خیلی‌ها دست‌شان را سمت ظرف کشک‌بادمجان شما دراز کنند. برای اینکه کشک بادمجان پرچرب نباشد، بادمجان‌هایتان را کبابی کنید و بعد از گرفتن پوست‌شان، آن را با گوشتکوب له کنید.

    بادمجان‌ها را توی مخلوط کن یا غذاساز نریزید، چون به پوره تبدیل می‌شوند! اما بعد از اینکه پیاز داغ و نعنا و سیر داغ‌تان را به بادمجان کوبیده شده اضافه کردید، بگذارید با همان روغن کمِ پیاز و سیر، چند دقیقه‌ای تفت بخورد. اگر گردویی که توی مواد می‌ریزید را چرخ کنید، طعم بهتری به غذا می‌دهد. در نهایت کشک جوشیده شده‌تان را هم به مواد اصلی اضافه کنید. یادتان باشد که از سیرداغ، پیازداغ، نعنا و گردو، مقداری برای تزیین غذایتان، کنار بگذارید. در بیشتر موارد قیافه غذا، حتی از طعم غذا هم مهم‌تر است! حواس‌تان باشد که ترکیب اصلی همه غذاهایتان با بادمجان نباشد. شاید کسی به بادمجان حساسیت داشته باشد و سعادت چشیدن دستپخت شما برایش به‌وجود نیاید.

    • از سالادها غافل نشوید

    درست کردن انواع سالاد هم رنگ و لعاب خوبی به سفره‌تان می‌دهد. معمولا سالاد فصل در سفره افطار طرفداران زیادی ندارد؛ چون معده پرکن است اما کاهو به‌دلیل آبِ میان‌بافتی‌اش، می‌تواند مقداری از آب از دست‌رفته بدن را تأمین کند. سالاد‌هایتان را در حجم کم درست کنید؛ یعنی همان مقداری که در سر سفره افطار خورده می‌شود. در یک ظرف کوچک! مواد‌تان را با هم مخلوط کنید؛ کاهوهایی که خیلی ریز و نازک برش زده‌اید تا جویدن‌شان راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر شوند، جوانه گندم، هویج‌رنده شده، زیتون حلقه شده، ذرت و نخودفرنگی، به‌همراه چند قاشق ماست و سس مایونز. ادویه‌هایی مانند فلفل و آویشن و پودر سیر را هم به سالاد‌تان اضافه کنید. تا جایی که می‌توانید غذایتان را اشتهابرانگیز درست کنید.

    کار درست کردن سالاد را کمی قبل از افطار شروع کنید تا ارزش مواد غذایی در آنها باقی بماند. سالاد را در ظرف زیبایی بریزید و تزئینش کنید و بگذارید کمی سرد شود. سالاد‌ها چیزی نیستند جز ترکیب با سلیقه سبزیجات. هر نوع سبزیجاتی که به‌ ذهنتان می‌رسد را با هم ترکیب کنید. کمی شمه‌ و هوش به خرج دهید. پیش خودتان فکر کنید و ببینید ترکیب چه موادی با هم، خوب از آب در می‌آید. یک آشپز خوب در بسیاری از موارد راهی جز آزمون و خطا ندارد. خوردن بعضی از سبزیجات به‌صورت خام، خوش‌مزه‌تر از نوع پخته یا آب‌پز آن است. احتمال اینکه کدوی سبزِ ریزشده در سالاد و رنده شده آن در ماست طرفدار پیدا کند، بیشتر از نوع آب پز آن است. ترکیب لوبیا سبزِ ریز شده (یک‌ونیم سانت) و پخته شده، هویج پخته و ریز شده، ذرت، نخود فرنگی و سس مایونز هم پیشنهاد دیگری برای سالاد سفره‌تان است.

    %d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa%db%8c-%d8%b4%d8%a7%d8%af-%d8%b4%d8%a7%d8%af
  • تازه ترین ها
  • پربیننده های هفته
  • پربیننده های ماه
  • X