جدیدترین ها در سایت جدیده
%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa%db%8c-%d8%b4%d8%a7%d8%af-%d8%b4%d8%a7%d8%af-%d8%b4%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%b4%d9%88%da%a9%d8%b1
  • اخبار
  • استخدام جدید
  • دینی و مذهبی
  • دنیای تکنولوژی و فناوری
  • اخبار اقتصادی
  • دنیای خودرو
  • homina416876645654

    خوردنی هایی که دشمن سرطان هستند

    مجموعه : پزشکی و سلامت , تغذیه سالم , درمان بیماری ها

    خوردنی هایی که دشمن سرطان هستند

    خوردنی هایی که دشمن سرطان هستند

     هیچ غذایی به تنهایی نمی‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد؛ اما ترکیب درستی از غذا‌ها ممکن است بتواند تفاوتی ایجاد کند. وعده‌های غذایی باید ⅔ گیاهی بوده و بیش از ⅓ آن پروتئین حیوانی نباشد. بر طبق نظر انستیتوی تحقیقات سرطان آمریکا، این «بشقاب جدید آمریکایی» یکی از مهم‌ترین ابزار‌های مبارزه با سرطان است.

    در این مقاله می‌گوییم که چه غذا‌هایی برای بشقاب‌تان مناسب هستند و چه غذا‌هایی مناسب نیستند.

    به مکمل‌ها تکیه نکنید

     ویتامین‌ها ممکن است از ما در برابر سرطان محافظت کنند، ولی این در صورتی است که این ویتامین‌ها به صورت طبیعی و از غذا‌ها دریافت شوند. انجمن مقابله با سرطان آمریکا و انستیتو تحقیقات سرطان آمریکا، تأکید می‌کنند که گرفتن مواد ضد سرطان از غذا‌هایی مانند مغز‌ها، میوه‌ها و سبزیجات دارای برگ سبز تیره، بسیار بر گرفتن آن‌ها از مکمل‌ها و قرص‌ها، ارجحیت دارد. خوردن از طریق یک رژیم غذایی سالم، بهترین شیوه است.

    مبارزه با سرطان به وسیله سبزیجات و میوه‌های رنگارنگ

     میوه‌ها و سبزیجات، غنی از مواد غذایی ضد سرطان هستند و هر چقدر رنگ این میوه‌ها و سبزیجات بیشتر باشد، میزان این مواد ضد سرطان نیز در آن‌ها بیشتر است. این غذا‌ها می‌توانند از یک راه غیر مستقیم و ثانوی نیز ریسک ابتلا به سرطان شما را کاهش دهند، به این ترتیب که وزنتان را در حدی متناسب و سالم حفظ خواهند کرد و مانع چاقی می‌شوند.

    حمل وزن اضافه، ریسک ابتلا به سرطان های چند‌گانه را افزایش می‌دهند، از جمله سرطان روده، مری و کلیه. سعی کنید حداقل 5 بار در روز از این غذا‌ها که به شیوه سالمی تهیه شده‌اند، استفاده کنید.

    صبحانه ضد سرطان

     فولات یک ویتامین B مهم است که به پیشگیری از سرطان های روده، راست روده و سینه کمک می‌کند. شما می‌توانید این ماده را به فراوانی بر روی میز صبحانه بیابید. خوراکی‌های ساخته شده از غلات غنی شده (مانند انواع کورن فلکس‌ها) و فرآورده های ساخته شده از گندم، منابع بسیار خوبی از فولات هستند. آب پرتقال، خربزه یا هندوانه و توت فرنگی نیز همین طور هستند.

    غذا های غنی از فولات

    می‌توان از مارچوبه و تخم مرغ، به عنوان منابع بهتری از فولات نام برد. شما همچنین می‌توانید فولات را در غذا‌هایی مانند جگر مرغ، لوبیا‌ها، دانه های آفتابگردان، سبزیجات دارای برگ های سبز مانند اسفناج یا کاهو، بیابید. بر طبق نظر انجمن مبارزه با سرطان آمریکا، بهترین راه برای به دست آوردن فولات، کسب آن از طریق قرص نیست، بلکه بهترین راه جذب فولات از طریق استفاده میزان کافی میوه‌ها، سبزیجات و غلات غنی شده است.

    از فست فودها صرف‌نظر کنید

    ممکن است خوردن‌ گاه به گاه ساندویچ‌ها و یا هات‌داگ باعث ابتلای شما به سرطان نشود؛ اما متوقف کردن خوردن گوشت‌های فرآوری شده‌ای مانند سوسیس و کالباس و هات‌داگ، به کاهش ریسک ابتلای شما به کلسترول و سرطان معده، کمک خواهند کرد. همچنین خوردن گوشت‌هایی که دودی یا نمک سود شده‌اند، شما را در معرض عواملی قرار خواهند داد که موجب سرطان می‌شوند.

    گوجه فرنگی های ضد سرطان

    مشخص نیست که این خاصیت به دلیل وجود لیکوپن –رنگدانه‌ای که به گوجه فرنگی، رنگ قرمز می‌دهد- است یا عاملی دیگر؛ اما، برخی از مطالعات رابطه بین خوردن گوجه فرنگی را با کاهش ریسک ابتلا به انواع سرطان‌ها، مانند سرطان پروستات، اثبات نموده‌اند.

    مطالعات همچنین نشان داده‌اند که محصولات فرآوری شده گوجه فرنگی مانند آب‌گوجه فرنگی، رب و سس آن، قوای مبارزه با سرطان را افزایش می‌دهند.

    خاصیت ضد سرطان چای

    با وجود اینکه شواهد هنوز واضح نیستند، اما چای به خصوص چای سبز، ممکن است ماده ضد سرطان نیرومندی باشد. در مطالعات آزمایشگاهی، چای سبز توانسته است از پیشرفت سرطان در سلول های روده، کبد، سینه و پروستات پیشگیری کرده و یا سرعت آن را کاهش دهد.

    همچنین این ماده اثر مشابهی بر روی سلول‌های ریه‌ و پوست دارد. در برخی از مطالعات طولانی مدت مصرف چای با کاهش ریسک سرطان‌هایی مانند سرطان مثانه، معده و پانکراس ارتباط داده شده است..

     انگور فراموش نشه

    انگور و آب انگور، به خصوص انگور قرمز یا بنفش، دارایِ ماده رسوراتول هستند. این ماده خواص آنتی اکسیدان و ضد التهاب نیرومندی دارد. در مطالعات آزمایشگاهی، این ماده از آسیبی که فرآیند سرطان را در در سلول‌ها راه اندازی می‌کند، جلوگیری می‌کند. اما هنوز شواهد کافی برای بیان اینکه خوردن دانه های انگور و آب آن از سرطان پیشگیری کرده و یا آن را درمان می‌کند، وجود ندارد.

    برای کاهش ریسک سرطان نوشیدن الکل را متوقف کنید

    سرطان‌های دهان، حنجره، حلق، مری، کبد و سینه به نوشیدن الکل ارتباط داده شده‌اند. الکل همچنین ممکن است ریسک ابتلا به سرطان‌های روده و راست روده را افزایش بدهد. انجمن مبارزه با سرطان آمریکا می‌گوید: همچنین میزان محدود دو بار نوشیدن در روز برای مردان و یک‌بار نوشیدن در روز برای زنان، نیز میزان ریسک ابتلا به سرطان را بالا می‌برد. زنانی که در معرض ریسک بالاتری برای ابتلا به سرطان سینه قرار دارند، در صورت مصرف الکل خطرات بیشتری متوجه آنها خواهد شد و نظر پزشکان بر قطع مصرف است.

    آب و مایعات می توانند از شما محافظت کنند

    نوشیدن آب نه تنها تشنگی شما را فرو می‌نشاند، بلکه از شما در در برابر ابتلا به سرطان مثانه محافظت می‌کند. این کاهش ریسک به خاطر رقیق شدن عوامل ایجاد کننده سرطان در ادرارتان است. همچنین نوشیدن مایعات بیشتر موجب می‌شود که دفعات بیشتری ادرار کنید. و این‌ امر میزان زمانی را که این مواد سرطان زا در مجاورت بافت مثانه‌تان قرار می‌گیرند، کاهش می‌دهد.

    لوبیا قرمز فوق العاده

    لوبیا برای شما بسیار مفید است و می‌تواند با سرطان نیز مقابله کند. لوبیا دارای مواد شیمیایی گیاهی مختلفی هستند که از آسیب به سلول‌ها که در ‌‌نهایت به سرطان منجر می‌شود، جلوگیری می‌کنند. در آزمایشگاه، این مواد رشد تومور را کاهش دادند و از آزادسازی موادی از تومور، که به سلول های مجاور آسیب می‌زدند، جلوگیری نمودند.

    کلم ها

    این خانواده شامل کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ، کلم بروکسل و کلم برگ می‌شود. از این خانواده می‌توان یک سالاد خوشمزه درست کرد؛ اما از این مهم‌تر این است که مواد تشکیل دهنده این گیاهان می‌توانند به شما در مقابله با سرطان‌هایی مانند سرطان روده، سینه، ریه و رحم، کمک کند.

    سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند

     سبزیجات با برگ های سبز تیره مانند کاهو، کلم برگ، کاسنی، اسفناج، برگ چغندر، به میزان فراوانی فیبر، فولات و کاروتنوئید دارند. این مواد مغذی می‌توانند از شما در برابر ابتلا به سرطان‌هایی نظیر سرطان دهان، حنجره، پانکراس، ریه، پوست و معده محافظت نمایند.

    زردچوبه

    زردچوبه ماده اصلی ادویه هندی بوده و به طور بالقوه ضد سرطان است. تحقیقات آزمایشگاهی نشان می دهد که این ماده می تواند تغییر شکل، افزایش و حمله سلول های سرطانی را در انواع سرطان به تعویق انداخته و سرکوب کند.

    طریقه پخت غذا

    طریقه‌ای که شما گوشت را می‌پزید، می‌تواند در میزان ریسک سرطانی که آن در بر دارد تفاوت ایجاد نماید. در گوشت‌هایی که در دماهای بسیار بالا سرخ شده و یا گریل می‌شوند، موادی شیمیایی به وجود می‌آید که ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. شیوه های دیگر طبخ، مانند آب پز کردن (پخته شدن در خورش)، ابتدا در روغن تفت دادن و سپس در آب جوشاندن، یا بخار پز کردن میزان کمتری از این مواد شیمیایی را در گوشت تولید می‌کنند. به یاد داشته باشید هنگامی که گوشت را در آب می‌پزید، مقدار فراوانی از سبزیجات سالم و محافظت کننده را به آن اضافه نمایید.

    یک نوشیدنی حاوی انواع مختلف توت

    توت فرنگی و شاتوت‌ها حاوی یک ماده شیمیایی-گیاهی هستند که الاژیک نامیده می‌شود. این آنتی اکسیدان نیرومند، می‌تواند از طرق مختلفی با سرطان مبارزه کند، به این صورت که مواد ایجاد کننده سرطان را غیر فعال می‌کند و رشد سلول های سرطانی را کند می‌کند.

    قره قاط

    آنتی اکسیدان‌های موجود در قره قاط، ارزش گسترده‌ای در حفظ سلامتی ما و از جمله جلوگیری از سرطان دارند. آنتی اکسیدان‌ها به وسیله از بین بردن رادیکال‌های آزاد، قبل از اینکه بتوانند به سلول‌های بدن آسیبی وارد کنند، با سرطان مقابله می‌کنند. از این قره قاط‌ها در سس، کورن فلکس صبحانه، ماست یا حتی سالاد خود استفاده کنید تا میزان مصرف این توت‌های سالم و مفید را بالا ببرید.

    شکر مصرف نکنید

    شکر ممکن است به طور مستقیم موجب سرطان نشود، اما ممکن است جایگزین مواد غنی‌ای شود که از ما در برابر سرطان محافظت می‌کنند. این ماده همچنین میزان کالری مصرفی را افزایش داده و موجب چاقی و اضافه وزن می‌شود. اضافه وزن می‌تواند یک عامل ریسک برای سرطان باشد. میوه‌ها می‌توانند جایگزین شیرینی برای شکر باشند، به علاوه اینکه غنی از ویتامین‌ها نیز هستند.

    %d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa%db%8c-%d8%b4%d8%a7%d8%af-%d8%b4%d8%a7%d8%af
  • تازه ترین ها
  • پربیننده های هفته
  • پربیننده های ماه
  • X