جدیدترین ها در سایت جدیده
%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa%db%8c-%d8%b4%d8%a7%d8%af-%d8%b4%d8%a7%d8%af-%d8%b4%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%b4%d9%88%da%a9%d8%b1
  • اخبار
  • استخدام جدید
  • دینی و مذهبی
  • دنیای تکنولوژی و فناوری
  • اخبار اقتصادی
  • دنیای خودرو
  • مزون همینا

    خواص و فواید گوجه سبز + روش تهیه آش گوجه سبز

    مجموعه : آموزش آشپزی , انواع آش و سوپ , پزشکی و سلامت , خواص موادغذایی

    گوجه سبز

    گوجه سبز

    گوجه سبز  به میوه ی درختان مختلفی که متعلق به نژاد PRUNS از خانواده ی ROSE هستند، اطلاق می شود.

    بر پایه ی نوشته های قدیمی، نژاد این گیاه قدمت 2000 ساله دارد و چینی ها اولین کسانی بودند که به کشت آن اقدام کردند. گفته می شود که این گیاه از طریق سوریه یا ایران به یونان آورده شده است.

    درختان گوجه سبز در نواحی معتدل بهترین رشد را دارند و در آب و هوای ملایم به رنگ های ارغوانی، قرمز، نارنجی، زرد و سبز روشن در می آیند. آب و هوای سرد باعث ایجاد رنگ قهوه ای و ظاهر نامطلوب میوه ی گوجه سبز می شود.

    این میوه به سرعت می رسد و مدت نگهداری آن در یخچال 4 روز است. گوجه سبز به صورت تازه و پخته در خورش ها  مصرف می شود. این میوه غنی از ویتامین C  ، اسید مالیک، اسید سیتریک است. مصرف زیاده از حد گوجه سبز باعث نفخ معده می شود.

    آشنایی با خواص درمانی گوج سبز

    CULPEPES، گیاه شناس معروف قرن 17 عقیده داشت که مصرف گوجه سبز برای بهبود طعم دهان مفید است و پختن برگ های درخت گوجه سبز در سرکه می تواند در درمان کرم های حلقوی موثر باشد.

    از خواص دیگر این میوه، خاصیت مسهلی آن است که به خوبی شناخته شده است. همچنین اثرات منحصر به فرد آن شامل کاهش فشار خون  و چربی خون، حذف رسوبات از خون و تنظیم عملکرد معدی – روده ای است.

    گوجه سبز باعث تعادل اسید و باز در جریان خون می شود، از این رو می تواند در درمان حالت اسیدی خون مفید باشد.

    این میوه اثرات قابل توجهی در جلوگیری از بیماری هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول و سرطان  دارد. اسید بنزوئیک، ترکیبی است که خاصیت ضد میکروبی دارد. این ماده به طور طبیعی در گوجه سبز وجود دارد.

    همچنین، بعضی از تحقیقات بیانگر خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی این میوه هستند.

    مطالعات نشان می دهد که این میوه می تواند در درمان تومورها موثر باشد. همچنین به دلیل وجود اسید اسکوربیک ( ویتامینC )، برای افراد مبتلا به نقرس توصیه می شود.

    روش تهیه آش مخصوص گوج سبز

    روش تهیه آش مخصوص گوج سبز

    مواد لازم:

    گوجه‌ سبز                       750 گرم

    گوشت چرخ‌ کرده             300 گرم

    سبزی آش                       یک کیلوگرم

    بلغور گندم                       2 پیمانه

    لوبیا قرمز                         یک پیمانه

    عدس                              یک پیمانه

    نعنا خشک                       3 قاشق سوپ‌خوری سرخالی

    پیاز                                  نیم کیلوگرم

    نمک                                به اندازه کافی

    فلفل                               یک قاشق چای‌خوری سرخالی

    روغن مایع                       به میزان لازم

    روش تهیه:

    ابتدا لوبیا قرمز را در یک کاسه آب بریزید و بگذارید حدود 24ساعت خیس بخورد.

    بلغور و عدس را نیز به صورت جداگانه در آب به مدت یک‌ ساعت خیس کنید.

    در این فاصله، یکی از پیازها را پوست بکنید و پس از خرد کردن، در تابه ‌ای حاوی مقداری روغن داغ شده، بریزید تا کمی‌ سرخ شود.

    سپس گوشت چرخ‌ کرده را با کمی نمک و فلفل، به پیاز اضافه کنید و همراه با آن تفت دهید.

    در تابه را بگذارید تا گوشت همزمان با سرخ شدن بپزد.

    در این فاصله زمانی، بقیه پیازها را پوست کنده  به صورت خلالی خرد کنید.

    یک قابلمه بزرگ مخصوص آش آماده کنید و در آن کمی روغن بریزید و روی شعله اجاق ‌گاز قرار دهید.

    پیازهای خلالی ‌شده را داخل روغن سرخ کنید و بعد یک قاشق از نعنای خشک را نیز در روغن تفت دهید. البته پیش از آن، کمی از پیاز داغ را برای تزیین روی آش بردارید.

    حالا لوبیا را همراه دو لیوان آب اضافه کنید و بگذارید نیم‌ پز شود.

    پس از آن، عدس و بلغور را اضافه کرده و صبر کنید تا این حبوبات هم نیم‌ پز شوند.

    در فاصله زمانی لازم برای پخت حبوبات، سبزی را پاک کنید و پس از شستن، به صورت درشت خرد کنید.

    بعد از اینکه همه حبوبات نیم ‌پز شدند، سبزی را همراه دو لیوان آب جوشیده به غذا اضافه کنید.

    گوجه ‌سبزها را بشویید.

    بعد از این که سبزی آش پخت، گوجه‌ سبزها را همراه با گوشت چرخ‌ کرده ی سرخ شده به آش اضافه کنید. در این مرحله، حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا آش کاملا جا بیفتد.

    در پایان در تابه کوچکی مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود.

    سپس 2 قاشق باقیمانده نعنا خشک را در آن تفت دهید.

    حالا روی آش را با نعنا داغ و پیاز داغ تزیین کنید.

    توجه

    1- شما می ‌توانید به جای استفاده از گوشت چرخ‌ کرده ی سرخ شده، در گوشت چرخ‌ کرده خام، یک عدد پیاز بزرگ رنده کنید و پس از اضافه کردن نمک و فلفل، مخلوط گوشتی را به صورت کوفته ‌های ریز درآورید و در روغن سرخ کنید. در پایان مقداری از کوفته ‌ریزه‌ها را داخل آش ریخته و بقیه را برای تزیین روی آن استفاده کنید.

    2- شما می ‌توانید به جای ریختن همه گوجه‌ سبزها در آش، مقداری از آن ها را جدا بپزید و با قاشق له و هسته ‌شان را جدا کنید. سپس از صافی عبور دهید و به آش اضافه کنید. بقیه را هم به صورت درسته به آش اضافه کنید.

    3- در صورتی که دیگر افراد خانواده، آش را به اندازه شما ترش دوست ندارند، مقداری برای خودتان بردارید و به بقیه ی آش، یک یا 2 قاشق سوپ‌خوری شکر اضافه کنید و بگذارید چند جوش بزند.

    ارزش غذایی صد گرم گوجه سبز

    کربوهیدرات 51/8 گرم ، چربی 84/2 گرم ، پروتئین 6/1 گرم ، فیبر خام 5/0 درصد .

    با مصرف 100گرم گوجه سبز ، 5 درصد ویتامین A  ،1/2 درصد ویتامینB1  ( تیامین ) ، 9/1 درصد ویتامین B2  ( ریبوفلاوین ) ، 8/2 درصد نیاسین  ، 13 درصد ویتامین C ، 5/1 درصد کلسیم  ، 2/2 درصد فسفر  ، 5 درصد آهن  و 6/3 پتاسیم مورد نیاز در روز تامین می شود.

    %d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa%db%8c-%d8%b4%d8%a7%d8%af-%d8%b4%d8%a7%d8%af
  • تازه ترین ها
  • پربیننده های هفته
  • پربیننده های ماه
  • X