جدیدترین ها در سایت جدیده
%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa%db%8c-%d8%b4%d8%a7%d8%af-%d8%b4%d8%a7%d8%af-%d8%b4%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%b4%d9%88%da%a9%d8%b1
  • اخبار
  • استخدام جدید
  • دینی و مذهبی
  • دنیای تکنولوژی و فناوری
  • اخبار اقتصادی
  • دنیای خودرو
  • homina416876645654

    خواص و فایده های برگ انگور + طرز تهیه دلمه تبریزی

    مجموعه : آموزش آشپزی , پزشکی و سلامت , خواص موادغذایی

    خواص برگ انگور, طرز تهیه دلمه, فواید برگ مو

    آموزش تهیه دلمه فلفل سبز در مایکروویو

    برگ انگور یا همان برگ مو دارای خواصی است که می توان از آن در این روزهای سال بهره برد. از این سبزی، هم می توان به صورت خام و هم به صورت پخته در غذاها استفاده کرد.

    برگ مو

    برگ انگور بخشی از غذاهای یونانی، ویتنامی، ترکی، رومانیایی و ایرانی را تشکیل می دهد. با توجه به توصیه های بهداشتی، مقدار مصرف توصیه شده از سبزیجات سبز تیره 2 فنجان برای مردان و 1.5 فنجان برای زنان در طول هفته است. با وجود این که کالری برگ مو بسیار پایین می باشد (چیزی در حدود تنها 13 کالری در یک فنجان)؛ اما یک منبع غنی از مواد مغذی ضروری است.

    فیبر

    برای افزایش فیبر دریافتی تان برگ مو بخورید. برگ انگور یک منبع غنی از فیبر است؛ به طوری که در هر فنجان آن 1.5 گرم فیبر یافت می شود. این بدان معناست که با وجود کالری بسیار کمی که برگ انگور دارد شما را سیر خواهد کرد. فیبر موجود در برگ انگور به حجم غذاهای شما می افزاید و به لحاظ فیزیکی باعث پر کردن معده می شود، از طرفی چون به آرامی هضم می شود باعث آزاد شدن تدریجی قند در جریان خون می شود که همین موضوع باعث می شود تا دیرتر احساس گرسنگی کنید. با توجه به توصیه های گروه بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد یک وعده ی 1 فنجانی از برگ مو حدود 7 درصد از فیبر مورد نیاز در یک رژیم غذایی 1500 کالری و یا 5 درصد یک رژیم غذایی 2000 کالری را تامین می کند.

    ویتامین A و k

    برگ انگور، دریافت ویتامینی شما به ویژه ویتامین های محلول در چربی A و K را افزایش می دهد.
    ویتامین A به رشد سلولی کمک می کند؛ به این ترتیب که سلول های نابالغ غیر کاربردی را تبدیل می کند به سلول های تخصصی که بخشی از بافت عملکردی هستند. استخوان ها، پوست، دستگاه گوارش و سیستم بینایی همگی تحت تاثیر ویتامین A هستند.

    فیبر موجود در برگ انگور به حجم غذاهای شما می افزاید و به لحاظ فیزیکی باعث پر کردن معده می شود، از طرفی چون به آرامی هضم می شود باعث آزاد شدن تدریجی قند در جریان خون می شود که همین موضوع باعث می شود تا دیرتر احساس گرسنگی کنید

    ویتامین K نیز به لخته شدن و در واقع انعقاد خون کمک می کند. سطح مناسبی از این ویتامین اجازه می دهد که پس از یک آسیب، خونتان لخته شود و بدین ترتیب از خونریزی از زخم جلوگیری کرده و باعث محدود شدن از دست دادن خون می شود.

    یک واحد 1 فنجانی از برگ انگور شامل 3853 واحد بین المللی ویتامین A است که تمام آن چه باید در طول یک روز دریافت نمایید، در آن موجود است.

    یک فنجان برگ انگور همچنین شامل 15.2 میکروگرم ویتامین K است که 17 درصد از میزان توصیه شده ی روزانه برای زنان و 13 درصد میزان سفارش شده برای مردان را تامین می کند.

    کلسیم و آهن

    برگ مو همچنین دو ماده ی معدنی ضروری کلسیم و آهن را نیز برای شما فراهم می کند.
    بدن شما برای قوی نگه داشتن استخوان ها و دندان ها به کلسیم نیاز دارد.  همچنین برای عملکرد عصب و عضله متکی به مواد معدنی است. هر فنجان برگ انگور شامل 51 میلی گرم کلسیم است؛ چیزی در حدود 5 درصد از کلسیمی که هر روز به آن نیاز دارید.

    آهن موجود در برگ انگور باعث ترفیع گردش خون سالم می شود؛ در واقع آهن به حمل اکسیژن خون در سراسر بدن کمک می کند. یک وعده ی 1 فنجانی از برگ انگور حاوی 37/0 میلی گرم آهن است که 4 درصد از نیاز روزانه ی آهن برای مردان و 2 درصد نیاز روزانه ی آهن برای زنان را تامین می کند.

    آشپزی با برگ انگور

    ما ایرانی ها از برگ مو در تهیه ی دلمه استفاده می کنیم. سعی کنید برگ های انگور خود را با مواد تشکیل دهنده سالم پر کنید تا مغذی تر شوند. مرغ و سبزیجات خرد شده گزینه های بسیار خوبی هستند. اگر می خواهید از مواد گیاهی استفاده کنید، توفو انتخاب فوق العاده ای است. می توانید از خواص قارچ نیز بهرمند شوید و با کمک آن یک بافت گوشتی مناسب ایجاد نمایید.

    البته لزوما نباید از برگ انگور در دلمه استفاده کرد می توانید آن را به همراه کلم بروکلی، پیاز، کلم پیچ، و دیگر سبزیجات سبز به سوپی خوشمزه و یک وعده غذایی که طعم و خواص فوق العاده ای دارد، تبدیل کنید.

    طرز تهیه دلمه برگ مو :

    دلمه برگ مو یکی از انواع دلمه بوده و به عنوان یکی از غذاهای سنتی ترکی شناخته می شود. دلمه برگ بیشتر در فصل تابستان تهیه می شود. در این بخش از سایت آکاایران طرز تهیه دلمه برگ مو این غذای خوشمزه را آموزش می دهیم. با ما همراه باشید.

    مواد لازم دلمه برگ مو :

    مواد لازم اندازه مقدار / کالری
    برگ مو نیم کیلو گرم 100 گرم / 60 کالری
    سبزی دلمه یک کیلوگرم مخلوط نامشخص
    پیاز بزرگ 2 عدد 100 گرم / 5 کالری
    روغن مایع 5 قاشق سوپ خوری 100 گرم / 900 کالری
    برنج 2 پیمانه 100 گرم / 360 کالری
    لپه نصف لیوان 100 گرم / 359 کالری
    گوشت چرخ کرده نیم کیلوگرم 100 گرم / 240 کالری
    شکر 3 تا 4 قاشق سوپ خوری 100 گرم / 400 کالری
    آب لیموترش یا سرکه یک استکان 100 گرم / 9 کالری
    نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم 100 گرم / 0 کالر

    *. سبزی دلمه شامل نعنا، مرزه، ترخون، ریحان، گشنیز، تره، شِوید و جعفری که البته هر چه میزان سبزی های معطر آن – یعنی نعنا، مرزه و ترخون – بیشتر باشد، خوشمزه تر می شود.

    روش تهیه دلمه برگ مو :

    *. ابتدا برگ ها را با آب سرد خوب بشویید. دو سوم قابلمه را از آب پر کرده روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا آب آن به جوش آید. سپس برگ ها را به صورت دسته ای آرام در داخل آب در حال جوش آمدن قرار دهید. پس از گذشت 3 دقیقه یا به اصطلاح پس از 2 جوش خوردن، برگ ها را در سبدی آبکشی کنید.سبزی ها را پاک کرده و پس از شست وشو به صورت ریز خرد کنید. برنج و لپه را هم شسته و در قابلمه ای حاوی مقداری آب بریزید و بگذارید تا بپزد. در صورت دلخواه، مقداری زردچوبه نیز به آن اضافه کنید تا برنج رنگی شود.

    *. دو عدد پیاز را هم خلالی خرد کنید. سپس در داخل تابه کمی روغن بریزید و گوشت چرخ کرده و پیاز خرد شده را به همراه کمی زردچوبه در روغن سرخ کنید. بعد از سرخ شدن مواد، تابه را از روی اجاق گاز بردارید و سبزی و برنج و لپه را به آن اضافه کرده و خوب با هم مخلوط کنید. به این صورت مواد داخل دلمه آماده می شود.در داخل قابلمه ای که قرار است دلمه ها در آن چیده شوند، یک قاشق غذاخوری روغن مایع بریزید و چند برگ مو ر در کف آن قرار دهید.

    *. سپس شروع به پیچیدن دلمه ها کنید.برای پیچیدن دلمه ها یک برگ بزرگ را برداشته و مقداری از مواد مخلوط را در میان آن بریزید. سپس اطراف برگ را روی مواد برگردانید تا در واقع بقچه ای از برگ مو درست شود. هر یک از بقچه ها را به صورت وارونه در داخل قابلمه قرار دهید، بعد از آنکه تمام بقچه ها را در قابلمه و در کنار و روی هم چیدید، 2 لیوان آب و 3 قاشق غذاخوری روغن مایع به آن اضافه کنید و روی شعله متوسط اجاق گاز قرار دید.

    *. پس از جوش آمدن آب، شعله اجاق گاز را کم کنید و بگذارید تا آرام آرام بپزد. اضافه کردن چاشنی آن باید در مراحل پایانی طبخ یعنی زمانی حدود یک ساعت و نیم پس از شروع پخت انجام شود. برای درست کردن این چاشنی، سرکه یا آبلیمو را به همراه شکر در کاسه کوچکی بریزید و کمی حرارت دهید تا شکر به طور کامل حل شود. سپس آن را روی دلمه ها بریزید و بگذارید تا مرحله پخت دلمه کامل شده و چاشنی خوب جذب آن شود.

    نکته1: اگر چاشنی را در مراحل اولیه پخت اضافه کنید، برگ ها سفت می شوند.

    نکته2: در صورتی که دوست دارید این چاشنی در مواد داخل دلمه نیز وجود داشته باشد، می توانید مخلوط کردن شکر، آبلیمو و سرکه را در مراحل اولیه انجام داده و مقداری از این چاشنی را در داخل مواد دلمه هم بریزید و با آنها مخلوط کنید.

    نکته3: با توجه به اینکه همه برگ ها به صورت کامل و یک اندازه نیستند و احتمالا چاک هایی نیز در فرم آنها وجود دارد، شما می توانید 2 برگ کوچک چاک دار را روبه روی هم قرار دهید و در واقع برگ بزرگی را به این طریق درست کنید.

    نکته4: برای آنکه دلمه ها به حالت پیچیده در ظرف قرار گیرند، پیش از پخت، زیردستی چینی را به صورت برعکس روی دلمه های چیده شده در قابلمه قرار دهید.

    %d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa%db%8c-%d8%b4%d8%a7%d8%af-%d8%b4%d8%a7%d8%af
  • تازه ترین ها
  • پربیننده های هفته
  • پربیننده های ماه
  • X