جدیدترین ها در سایت جدیده
  • اخبار
  • استخدام جدید
  • دینی و مذهبی
  • دنیای تکنولوژی و فناوری
  • اخبار اقتصادی
  • دنیای خودرو
  • بررسی خاصیت های میوه پاییزی خرمالو | جدیده

    مجموعه : پزشکی و سلامت , خواص موادغذایی

    خواص و فواید خرمالو, خرمالو, خواص میوه خرمالو, فواید خرمالو

    قطر خرمالو بین 3 تا 8 سانتی‌متر می‌باشد و به جز هسته که در برخی گونه‌های آن دیده می‌شود، تمام قسمت‌های آن خوراکی است.

    درخت خرمالو از خانواده Ebenaceae بوده و نام علمی آن Diospyros Kaki است. بر حسب طعم و بافت دو نوع واریته برای این گیاه مشخص شده است. میوه یک گونه از این گیاه تا زمانی که به طور کامل نرسد و نرم نشود، قابل خوردن نیست؛ اما گونه دیگر قبل از رسیدن کامل نیز قابل خوردن است. گونه اول را پس از چیدن از درخت می‌توان در دمای اتاق نگهداری کرد تا کاملاً رسیده شود؛ اما گونه دوم باید پس از رسیدن کامل چیده شود.

    خرمالو

    منشأ درخت خرمالو کشور چین است که بعدها از آنجا به ژاپن و کره و در دهه 1970 به آمریکا برده شد. این درخت به سرما حساس است و در مناطق گرمسیر رشد می‌کند. خرمالو سرشار از آب و بتاکاروتن است و چنانچه این ویتامین به مقدار کافی به بدن نرسد نه‌تنها قدرت بینایی کم می‌شود، بلکه باعث خشن شدن پوست و شکننده شدن ناخن و موها و افت در میزان هوش و سلامت بدن می‌شود.

    خرمالو دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین‌های B3 ،B2، B1 و C است، در ضمن این میوه مواد معدنی ضروری برای بدن مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر و پتاسیم و مقداری نیز سلولز دارد. خرمالو به علت دارا بودن مواد معدنی، برای رشد و نمو بدن بسیار مفید است و آهن موجود در آن عنصر اصلی خون‌سازی و پتاسیم موجود در آن اشتهاآور و شستشو دهنده کلیه و کبد است.

    عمده‌ترین اسیدهایی که در این میوه وجود دارند شامل اسید مالیک، اسید تارتاریک و اسید سیتریک هستند. این اسیدها باعث هضم بهتر غذا و نیز جذب بهتر بعضی از ترکیبات غذایی مانند آهن و روی می شود.

    اگر خرمالو به خوبی رسیده باشد، برای کودکان نیز میوه‌ای مفید محسوب می‌شود و در رشد و نمو آن‌ها موثر است. میوه رسیده خرمالو سینه را نرم می‌کند و از آن برای درمان اسهال خونی هم می‌توان استفاده کرد. دانه میوه خرمالو که کوبیده و به صورت گرد درآمده باشد سنگ کلیه و مثانه را دفع می‌کند.

    این میوه سیب مانند که غربی ها آن را به نام سیب شرقی هم می شناسند، خاصیت های تغذیه ای بی شماری دارد :

    -کلسیم: این میوه حاوی عنصر مورد نیاز استخوان هاست. در فصل زمستان که میزان تابش نور آفتاب کم است، می توان با مصرف مقدار مناسبی خرمالو, نیاز بدن به کلسیم را تامین و به استحکام استخوان ها کمک کرد.

    –خانواده B: این میوه حاوی ویتامین های B1, B2 و B3 است. به همین دلیل خوردن آن باعث آرامش اعصاب می شود.

    –ویتامین C: می دانیم که این ویتامین مانع از ابتلا به سرماخوردگی می شود. علاوه براینکه در صورت ابتلا به سرماخوردگی باعث تسریع روند بهبود آن می شود.

    بنابراین خرمالو اسلحه ای برای دفاع در مقابل سرماخوردگی است. مصرف روزانه یک عدد خرمالوی متوسط می تواند بخشی از نیاز بدن به این ویتامین را تامین کند.

    -آهن: این میوه داروی افراد کم خون است. دلیل آن هم وجود آهن در خرمالو است.

    -پتاسیم: افراد کم اشتها که به انواه شیوه ها برای افزایش اشتها متوسل می شوند، کافی است روزانه یک عدد خرمالو نوش جان کنند. این میوه به دلیل پتاسیمی که دارد، اشتها آور است.

    -روی: افرادی که موهایشان اصطلاحا کم پشت است و یا به قدری که باید پر نیست، می توانند با خوردن خرمالو و دریافت روی (زنیک) موجود در آن، موهای سالم و پرپشتی داشته باشند.

    این میوه نارنجی می تواند ویتامین A مورد نیاز بدن را تامین کند. بنابراین خوردن روزانه یک عدد خرمالو می تواند بخشی از نیاز بدن به این ویتامین را برآورده کند. نکته مهم این است که خرمالو حاوی ویتامین A و پیش ساز آن یعنی «بتاکاروتن» است.

    این ویتامین نوعی «آنتی اکسیدان» است. بنابراین مصرف آن باعث از بین رفتن «رادیکال های آزاد», عامل ایجاد انواع سرطان ها می شود. بنابراین خرمالو دارویی طبیعی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان است.

    از طرفی این ویتامین مانع از چسبندگی پلاکت های خونی و ایجاد لخته خون و در نتیجه بروز سکته قلبی و مغزی می شود. پس مصرف آن برای افراد مبتلا به بیماری قلبی یا افرادی که در معرض این خطر قرار دارند, مفید است.

    آیا می دانید که…

    خرمالو حاوی فیبر است. همان طور که می دانیم فیبر باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود. به این ترتیب مصرف خرمالو مانع از بروز یبوست می شود. علاوه بر این فیبر موجود در خرمالو به تولید بیشتر «باکتری های طبیعی روده» کمک می کند. در اثر تخمیر فیبر خرمالو داخل روده بزرگ, «اسید بوتیریک» تولید می شود. این اسید تامین کننده انرژی مورد نیاز باکتری های طبیعی روده بزرگ است.

    اگر چربی و فشارخون بالا دارید از خوردن خرمالو غافل نشوید.

    نگهداری

    خرمالوهای سخت زمانی که سفت اما کاملاً رسیده هستند چیده می‌شوند. خرمالوهای نوع نرم زمانی که کاملاً رنگ پیدا می‌کنند و نرم می‌شوند آماده برداشت هستند. خرمالوهای سخت می‌توانند بعداً در دمای اتاق برسند. هر دو نوع خرمالو باید با استفاده از چنگک‌های دستی مخصوص برداشت از درخت جدا شوند. در نگهداری، میوه‌های تازه خرمالو با رنگ زرد و نارنجی روشن و بدون هرگونه فساد یا بریدگی روی آن‌ها را انتخاب کنید.

    خرمالوی سخت و رسیده می‌تواند در یخچال تا چند ماه نگهداری شود. نوع نرم خرمالو ماندگاری کمتری دارد و می‌تواند در دمای اتاق تنها چند روز باقی بماند.

    روش‌های آماده‌سازی

    خرمالو می‌تواند به صورت تازه، خشک یا پخته استفاده شود. خرمالوی تازه و خام را می‌توان به 4 قسمت تقسیم کرد و یا تمامی آن را مانند یک سیب خورد. گوشت خرمالو از حالت سخت تا آبدار وجود دارد و بسیار شیرین است.

    چند دستور تهیه

    * از خرمالوی خشک در بیسکویت‌ها، کیک‌ها، پودینگ‌ها و سالادها استفاده کنید.

    * پودینگ خرمالو یک دسر بسیار محبوب است که با استفاده از خرمالوی تازه تهیه می‌شود.

    * از خرمالوی خشک به عنوان میان‌وعده یا در دسرها استفاده کنید.

  • تازه ترین ها
  • پربیننده های هفته
  • پربیننده های ماه
  • X