جدیدترین ها در سایت جدیده
%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa%db%8c-%d8%b4%d8%a7%d8%af-%d8%b4%d8%a7%d8%af-%d8%b4%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%b4%d9%88%da%a9%d8%b1
  • اخبار
  • استخدام جدید
  • دینی و مذهبی
  • دنیای تکنولوژی و فناوری
  • اخبار اقتصادی
  • دنیای خودرو
  • با این روش ها در ماه رمضان کمتر تشنه شوید

    مجموعه : پزشکی و سلامت , تغذیه سالم

    با این روش ها در ماه رمضان کمتر تشنه شوید

    این در حالی است که تعریق و از دست دادن آب بدن موجب خستگی، سرگیجه، سردرد  و حتی عدم تمرکز می شود و از دیگر اثرات کم شدن آب بدن در ماه رمضان می توان به مواردی نظیر خشک شدن دهان، گلو و لب‌ها، گود شدن دور چشم‌ها، از بین رفتن طراوت و شادابی پوست اشاره کرد. همچنین ضعف، بی حالی، ناآرامی و عصبی شدن هم از نشانه‌هایی است که هنگام کم‌آبی بدن رخ می‌دهد. علاوه براین موضوع کم آبی در ماه رمضان برای افرادی که که دچار پرفشاری خون هستند، اهمیت بیشتری دارد، زیرا م شدن آب بدن با خطر بالا رفتن فشار خون همراه است.

    http://media.qudsonline.ir/larg/1394/04/01/IMG10092376.jpg

    بنابراین به این افراد توصیه می شود تا در طول روز، چند بار فشار خون‌ خود را کنترل کرده و با مشورت پزشک خود روزه بگیرند.
    در اینجا راهکارهایی برای حفظ آب بدن و مبارزه با تشنگی در طول ماه رمضان ارائه می شود:
    نور مستقیم خورشید
    کم‌آبی با نشانه‌های متفاوتی بروز می‌کند و این موضوع برای افردای که در طول روز در محیط  باز و در معرض نور آفتاب و گرمای محیط قرار می‌گیرند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین به روزه داران توصیه می شود تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کرده، برای خنک کردن بدن خود، چندین بار در طول روز دوش بگیرند و از لباس های رنگ روشن و نخی استفاده کنند.
    آب، بهترین نوشیدنی گوارا در ماه رمضان
    آب بهترین نوع نوشیدنی است و جایگزینی برای آن وجود ندارد، به گونه ای که کارشناسان تغذیه به افراد توصیه می کنند  روزانه به میزان یک لیتر و نیم آب بنوشند. بنابراین بهتر است روزه داران در فاصله میان افطار تا سحر به اندازه کافی  آب و مایعات مصرف کنند تا کمبود آب بدن آنها جبران شود. همچنین به افراد توصیه می شود تا به آب آشامیدنی خود برخی  از  عناصر سالم نظیر برگ های نعناع، زنجبیل رنده شده و یا لیموی برش داده شده را اضافه کنند.
    آب میوه
    یکی از بهترین راهکارها برای مبارزه با تشنگی در ماه رمضان مصرف انواع مایعات به ویژه مایعاتی که آب بدن را تامی می کنند و همچنین آب میوه های طبیعی  است که حاوی مواد معدنی می باشند. حال از آنجا که آب میوه های غیر طبیعی  برای سلامت افراد مضر بوده و  باعث ایجاد آلرژی می شود، به روزه داران توصیه می شود در فاصله افطار تا سحر حتی الامکان از مصرف این نوشیدنی ها که دارای رنگ های مصنوعی و مقادیر زیاد شکر است، خودداری کرده و سبزی ها و میوه های تازه را جایگزین آآنها کنند.
    میوه ها و سبزیجات تازه را فراموش نکنید
    میوه ها و سبزیجات تازه دارای مقادیر قابل توجهی آب و فیبر است که برای مدت زمان طولانی در روده ها باقی می مانند. بنابراین به افراد روزه دار توصیه می شود هنگام شب و در وعده های غذایی پیش از سحر به مقدار کافی میوه و سبزی مصرف کنند تا از تشنگی آنها در طول روز جلوگیری شود. به گفته کارشناسان تغذیه خیار یکی از محبوب ترین میوه ها و سبزیجات محسوب می شود که دارای طبع سرد و خنک است

    یکی از مواد غذایی که نیاز بدن برای نوشیدن آب را افزایش می دهد نمک است. بنابراین به روزه دارای توصیه می شود از مصرف مقدار زیاد نم در غذاهای خود خودداری کرده و به جای مصرف زیاد نمک در سالاد ، با اضافه کردن لیموی تازه طعم و مزه آن را افزایش دهند

    و راهی موثر برای مبارزه با تشنگی در ماه رمضان است. همچنین این میوه مفید دارای الیاف سلولزی مغذی است  که در فرایند هضم  مواد غذایی را آسان تر کرده و به اخراج مواد سمی و پاک کردن روده ها کمک می کند.
    مواد غذایی که آب بدن را تحلیل می‌برد:
    1- نمک
    یکی از مواد غذایی که نیاز بدن برای نوشیدن آب را افزایش می دهد نمک است. بنابراین به روزه دارای توصیه می شود از مصرف مقدار زیاد نمک در غذاهای خود خودداری کرده و به جای مصرف زیاد نمک در سالاد ، با اضافه کردن لیموی تازه طعم و مزه آن را افزایش دهند.
    2- ادویه جات
    غذاهایی که دارای مقادیر زیاد نمک و فلفل و یا ادویه های دیگر است، نیاز بدن را برای نوشیدن آب افزایش می دهد . این در حالی است که هنگام خوردن غذاهای پر ادویه آب موجود در دهان، حلق و معده افراد جذب شده و باعث کم آبی بدن می شود. بنابراین به روزه داران توصیه می شود از مصرف غذاهای ژر ادویه و تند به وی‍ه در وعده سحر خودداری کنند.
    3-  محرک ها
    بهتر است روزه داران مصرف محرک های کافئین دار نظیر چای و قهوه که باعث افزایش فعالیت کلیه ها می شود را کاهش دهند. همچنین افراد روزه دار باید توجه داشته باشند که این نوشیدنی ها به هیچ وجه جای مصرف آب را نمی گیرد و طبیعت گرم آنها نیز به افراد اجازه نمی دهد تا مقادیر زیادی از آنها را مصرف کرده و کم آبی بدن خود را جبران کنند.

    قدس آنلاین

    %d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa%db%8c-%d8%b4%d8%a7%d8%af-%d8%b4%d8%a7%d8%af
  • تازه ترین ها
  • پربیننده های هفته
  • پربیننده های ماه
  • X